Image Hosted by ImageShack.us


.

feedburner

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Konvoi 4WD


Ekspedisi 4WD menjelajah hutan rimba akan membawa kita ke satu dunia lain. Dunia yang tenang, tapi perlukan banyak bersabar.

Di situ kita harus terima hakikatnya bahawa kita hanya mampu bergerak sejauh beberapa depa sahaja dalam masa satu jam, tetapi yang pentingnya kita selamat sampai ke destinasi yang kita tujui.

Dalam menyerati ekspedisi 4WD yang dianjurkan oleh kelab 4WD, biasanya penganjur akan melantik beberapa pegawai bagi menyelaraskan kelancaran perjalanan ekspedisi yang disertai oleh berpuluh-puluh buah kenderaan 4WD dan bilangan peserta yang mencapai ratusan orang.

Antara pegawai atau marshal itu, seorang ketua ekspedisi dan seorang sweeper akan dilantik. Tugas ketua ekspedisi ialah mendahului konvoi yang membawa para peserta melalui laluan yang ditetapkan oleh pihak penganjur.

Sweeper pula akan mengekori di belakang konvoi untuk memastikan tidak ada yang ketinggalan atau tersesat jalan atau sekiranya kenderaan mereka mengalami kerosakkan.

Sebaik sahaja dilepaskan atau dilakukan flag off semua kenderaan peserta akan bergerak dalam konvoi di sepanjang perjalanan ekspedisi itu.

Konvoi itu pula terbahagi kepada dua jenis iaitu 'konvoi terbuka' (open convoy) dan 'konvoi tertutup' (close convoy).

Dalam situasi tertentu sahaja ketika di dalam hutan kita terpaksa bergerak dalam very close convoy atau konvoi berangkai.

Konvoi terbuka biasanya diamalkan ketika di jalan raya utama. Di situ peserta bebas memandu mengikut citarasa mereka, tetapi mereka mesti tiba di destinasi yang ditetapkan dalam jangka masa dihadkan. Tidak boleh lewat daripada itu.

Bagaimanapun, peserta dilarang daripada memotong kenderaan utama yang dipandu oleh ketua ekspedisi, melainkan diarah berbuat demikian kerana ketua ekspedisi terpaksa memantau kenderaan di belakang atau memeriksa kenderaan yang mengalami kerosakkan atau terlibat dalam kemalangan jalan raya.

Di situ anda boleh berhenti sama bagi membantu peserta jika kenderaan mereka mengalami kerosakkan atau sebagainya. Jika anda tidak mampu menghulurkan bantuan, adalah lebih baik anda teruskan perjalanan agar konvoi tidak menghadapi gangguan di dalam perjalanan itu.

Sementara konvoi tertutup pula diadiamalkan pada laluan off-road dalam hutan di mana setiap kenderaan 4WD dapat di lihat antara satu sama lain. Biasanya setiap pemandu sudah dimaklumkan ke mana tuju arah konvoi dan tidak ada kenderaan yang sepatutnya tersesat dalam perjalanan itu.

Bagaimanapun, apabila tiba di setiap persimpangan, anda dinasihatkan menunggu kenderaan yang di belakang anda sebelum meneruskan perjalanan sama ada anda akan mengambil simpang ke kiri atau ke kanan.

Jika kenderaan di belakang sudah sampai, bolehlah anda teruskan perjalanan dan kenderaan tadi pula akan mengganti tempat anda tadi untuk menunggu ketibaan kenderaan di belakang.

Sistem konvoi secara ini akan memastikan tidak ada kenderaan yang akan tersesat. Jadi anda tidak perlu bimbang. Ia kerana kenderaan yang di hadapan juga terpaksa menunggu anda di simpang sebelum mereka memasuki simpang dan begitulsh amalan seterusnya hingga kesemua peserta selamat tiba di camp site.

Ketika berada di dalam konvoi anda dinasihat mengekalkan posisi. Memandu dengan sabar dan jangan memintas kenderaan di hadapan sesuka hati.

Jika anda berada pada bahagian hadapan konvoi pada hari pertama, anda boleh menukar posisi ke belakang pada hari berikutnya.

Perjalanan off-road dalam hutan sememangnya mencabar. Ada kalanya kita tidak dapat meramalkan apa yang akan berlaku.

Terutama sekali ketika kita mendaki dan menuruni bukit tegap dan licin. Maka ada baiknya kita jangan mengekori kenderaan di hadapan terlalu rapat. Biarkan dia melepasi laluan itu dahulu dan barulah kita pula meneruskan perjalanan kita pula.

Apa yang akan terjadi sekiranya kita mengekori di belakang kenderaan dalam jarak yang terlalu rapat ketika dia sedang mendaki bukit dan tiba-tiba dia gagal melepasinya?

Ini sudah tentu kita yang akan menjadi mangsanya. Oleh itu cuba hindari daripada mengekori terlalu rapat dalam situasi sedemikian.

Begitu juga ketika konvoi berhenti di laluan off-road yang sempit dan pemukaan jalan yang tidak menentu, jangan berhenti terlalu rapat dengan kenderaan di hadapan itu. Berikan sedikit ruang di mana andainya terjadi sebarang kecemasan, anda masih boleh mengalih kenderaan anda daripada barisan konvoi itu.