Image Hosted by ImageShack.us


.

feedburner

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Tidur Dalam Hutan


Kita boleh sebut berkhemah dalam hutan atau bahasa yang lebih commercial ialah camping. Tapi saya sengaja gunakan perkataan 'tidur' supaya anda akan lebih terasa adventure dan rapat dengan suasana dalam hutan.


Pengalaman saya hampir 20 tahun keluar masuk dan tidur dalam hutan setakat ini alhamdulillah tidak pernah menghadapi apa-apa dugaan besar. Setakat dugaan kecil-kecil tu adalah. Tapi itu hanyalah perkara biasa. Nama lagi tidur dalam hutan.

Seperti yang saya katakan, apabila berada dalam hutan mulut jangan celupar. Jangan menyombong diri, takbur dan angkuh. Sekiranya kita berniat baik, 'mereka' tentunya tak akan ganggu kita.

Kadang-kala kita ternampak sesuatu, tetapi kawan kita tak nampak. Ada juga kita terdengar suara pelik, tapi kawan kita tidak mendengarinya. Jadi, cara terbaik buat tak tahu. Hati rasa berdebar juga bila ternampak dan terdengar benda yang pelik-pelik, kuatkan semangat buat tak reti aje. Semua itu dugaan...! Tak, ini betul-betul! Dugaaaan.....!!!

Ada juga saya dengar cerita seorang kawan yang takbur, malam itu dia masuk tidur ke dalam khemahnya dengan badannya berbungkus dengan sleeping bag, tetapi pagi esoknya dia sedar yang tidur di tepi sungai dengan keadaan sebagaimana dia tidur dalam khemah malam tadi.

Saya tidak bermaksud hendak menakutkan anda semua. Tetapi dalam apa keadaan kita harus waspada. Jangan sampai sesuatu yang tidak diingini berlaku pada kita.

Sebaiknya apabila tiba di kawasan hutan, kita berselawat dan sedekahkan 7 kali al-Fatihah. Insya-Allah kita akan dilindungi.

Ketika berkhemah kalau rasa was-was dan takut pada ular atau lipan, jalan terbaik taburkan belerang atau sulphur di sekeliling khemah anda.

Untuk mengelak daripada binatang buas, sebaiknya letakkan sebuah lampu hurricane di luar khemah atau nyalakan unggu api. Pengalaman saya berbuat demikian alhamdulillah berjaya menghindari binatang buas daripada merapati kawasan khemah kami.

Tetapi saya sebenarnya sebagai seorang yang kuat hisap rokok, saya tak tidur dalam khemah. Sebaliknya saya hanya pasang canopy kat pokok dan pasang katil untuk tidur. Pengalaman tidur begini dalam hutan memang seronok. Kalau ada terdengar apa-apa ambil torchlight, suloh....



0 comments:

Post a Comment