Image Hosted by ImageShack.us


.

feedburner

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Rekreasi 4WD - Bahagian Akhir

Dalam menyertai rekreasi 4WD, menjaga warisan alam adalah penting. Kita tidak digalakkan menebang pokok sesuka hati. Jika perlu menggunakan kayu, carilah pokok yang sudah tumbang.

Semua ini adalah tugas dan tanggungjawab kita dalam menjaga hutan hujan kita agar kekal untuk generasi yang akan datang.

Begitu juga apabila kita menggunakan sungai, janganlah dijadikan sebagai tempat membuang najis. Kita perlu ingat bahawa di hilir sungai mungkin ada perkampungan Orang Asli yang mana sungai ini sahajalah yang menjadi sumber bekalan air mereka.

Mengembara di hutan rimba ini juga tidak kurang dengan pantang larangnya. Sebagai pelawat kita haruslah menghormati undang-undang setempat.

Jangan sekali-kali bersikap sombong, angkuh dan celupar mulut. Sebaik-baik petua yang sentiasa kita amalkan ketika berada di hutan rimba ialah, You See Nothing, You Hear Nothing dan You Say Nothing. Selain itu, sentiasa amalkan dengan selawat dan membaca Fatihah, insya-Allah, anda akan terselamat daripada apa-apa gangguan.

Dalam menyertai rekreasi 4WD ini keselamatan tidak harus dipertikaikan. Keselamatan bukan sahaja pada diri kita sendiri, bahkan juga kepada kenderaan dan rakan-rakan lain.

Oleh itu perlulah diingat bahawa rekreasi 4WD ini bukannya satu perlumbaan. Kendalikan kenderaan 4WD dengan sabar dan tingkatkan kemahiran diri di dalam menghadapi sesuatu halangan atau cabaran. Tackle an obstacle at a time.

Peserta baru biasanya kurang yakin pada diri sendiri di awal penglibatan mereka. Setelah mengalaminya barulah mereka akan mula merasa yakin.

Tetapi apabila mereka sudah mula konfiden, mereka akan menjadi berani dan mula mencuba tanpa berfikir panjang dan ini akan membawa bahaya kepada diri sendiri.

Sekiranya anda menghadapi kesukaran, jangan melulu mengambil tindakan sehingga boleh menjahanamkan kenderaan dan diri sendiri.

Tunggu dan minta nasihat daripada mereka yang lebih berpengalaman. Lakukan secara berpasukan atau teamwork. Itulah moto adventure rekreasi 4WD di dalam merentasi dan mengharungi setiap cabaran.



0 comments:

Post a Comment